Szállítási szolgáltatás precizitással

Meghatározó egy cég működése során, hogy a logisztikai háttér biztosítása megfelelő-e. Abban az esetben, ha országos tevékenységet végez, amely napi szintű szállítási profilt igényel, mondhatni kritikus tényezőnek számít.



A Tranoxy-Med Egészségügyi, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. biztosítja a SYNLAB-hálózat országos logisztikai lefedettségének jelentős részét. Olyan szolgáltatásokat kell nyújtaniuk, amelyek nemcsak a pontosságot és a figyelmet, hanem az egyéb jogszabályi és minőségbiztosítási tényezők korrekt betartását is biztosítják. Valóban nem egyszerű megfelelni az elvárásoknak – mondja Haris Ferenc, a cég logisztikai divíziójának igazgatója. Eredendően a vállalatnak teljesen más a profilja, de a tulajdonos fantáziát látott a logisztikai üzletben, és az idő bebizonyította, hogy igaza volt. Bár egészségügyi szempontból profilba vág – aneszteziológiai és sürgősségi szolgáltatással, valamint altatóorvosok közvetítésével foglalkozik a cég másik divíziója –, mégis komoly kihívás volt számunkra a mostani struktúra létrehozása.

Milyen engedélyek szükségesek? Létezik speciális vizsga a közúti, veszélyes anyagok szállítására?

Természetesen, másképp nem létezne együttműködés sem. ADR-nek hívják a szabályozási rendszert. Ez egy mozaikszó, amely a veszélyes áruk közúti szállításáról szóló európai megállapodást takarja. Szabályozza, hogy bizonyos meghatározott kategóriájú anyagokat milyen körülmények között lehet és kell szállítani. Ezeknek a követelményeknek természetesen minden körülmények között meg kell felelnünk. A rendszer előírja számunkra, hogy bizonyos anyagokat milyen módon lehet szállítani és azt is, hogy milyen mentességek vannak ez alól.

Ha egy ilyen komoly szabályozásnak felelnek meg, akkor biztosan csatlakozik hozzá egy ennek megfelelő oktatási rész is.

Így van, az oktatásokat is ugyanolyan komolyan vesszük. Külön szabályozás szerint az ADR-igazolásokat ötévente meg kell újítani, és ennek jelentős költségvonzatát is viselnie kell a cégnek. Az utóbbi azonban a megengedőbb, az új szabályok alapján kétévente csinálunk 1.3-as oktatást, amit az ADR szabályzata előír. Ha figyelembe vesszük, hogy a kollégáink sűrűbben jutnak új, hasznos információkhoz, mindenképpen előnyös a számunkra. Jobban tudunk specializálódni, vagyis az általunk végzett tevékenységet pontosabban behatárolni, így arról készülhet egy tanulmány. Gyakorlatiasabb szempontok alapján ez úgy néz ki, hogy minden anyagnak van egy száma, ezekre egyenként vonatkozik különböző szabályozás, így az oktatás fókusza csak a ránk vonatkozó információkra szűkülhet. Szemben a nagy ADR-es bizonyítvánnyal, ahol a robbanóanyagok, illetve a nagy közúti tartálykocsikon kívül minden más – számunkra irreleváns információ – is szerepel.

Miből áll egy ilyen oktatás?

Az aktuális változásokat (jellemzően kétévente változik az ADR-szabályozás, és a következő év júliusától hatályos), majd azokból a minket szorosan érdeklő, számunkra legfontosabb információkat megbeszéljük. Ilyenek a biológiai anyagok, a diagnosztikai minták (ezek B kategóriájú anyagok), valamint a szárazjéggel kapcsolatos információk. Ezenkívül nagyon sok szállításban éghető anyagok is előfordulnak, ezek biztonsággal kapcsolatos információit is megújítjuk. A tanulmányok kitérnek arra is, hogy ezeket lehet jól csomagolni, szállítani, majd az információkat érdemes szabályok szerint lefektetni, és akkor nem lehet belőle semmilyen probléma. Mi törekszünk arra, hogy ezt a korrekt, szabálykövető és friss információkkal felvértezett mentalitást használjuk, mert különbözni szeretnénk a közúti szállításban sok esetben tapasztalt – akár engedélyek nélkül szállító hasonló cégektől.

A szállítók munkáját segítik modern technológiai eszközök is?

Viszonylag kis létszámú back office támogatja a szállító kollégáink munkáját. Ennek az oka az, hogy a lehető leghatékonyabban tudjon működni a cég. A napi feladataink racionalizálása is fő prioritás, ezért a GPS bevezetése forradalmi változásokat eredményezett a munkánkban. Majdnem 2-3 éve minden autóban van ilyen eszköz, akkor szántuk rá magunkat erre a nagyberuházásra. Nagyon nagy hasznát vesszük! Az első felmérések után azokat a visszajelzéseket kaptuk, hogy milyen jó az optimális útkihasználás és a benzinfelhasználás szempontjából. Mégis, eleinte a legnagyobb reakció az volt a kollégák részéről, hogy úgy érzik, megfigyelik őket. Óriási lépést jelentett a szervezésben. Ellenőrzés, szervezés, visszakeresés? Nem, csak a reklamációk esetén. Ha ad hoc szállításra volt szükség, akkor régen akár 8 embert végig kellett telefonálni, most két kattintással megtalálható az, aki a legközelebb van.

A partnereiktől milyen visszajelzések érkeznek a munkájuk minőségéről?

A visszajelzések, visszacsatolások a munkánk minőségére vonatkozóan nagyon fontosak, de ezekből pillanatnyilag csak a szóbeli információk állnak rendelkezésünkre. A terveink között szerepel, hogy minőségbiztosítási szempontok alapján kérdőívet küldünk a partnereinknek, de erre még nem került sor. A régi minőségirányítási rendszerünk épp megújítás alatt van, és nyilván akkor beillesztjük a szabályrendszerünkbe.

Felmerül a kérdés egy ilyen veszélyes körülmények között dolgozó csapat esetében: van a kollégáknak egyéni biztosítása?

Nem kötelező, de mi kötöttünk alapbiztosítást a dolgozóinkra. Ez egyfajta többletjuttatás. Nyilván ezek olyan költségek, amelyek terhelik a büdzsénket, de szükségesek. Ez is egy elismerés, juttatás a kollégáink felé. Ha valaki balesetet szenved a munkája miatt, akkor nincs magára hagyva. Vannak olyan kollégáink, akik 12-14 ezer kilométert vezetnek egy hónapban!

A környezetvédelmi szempontok milyen szerepet játszanak egy ilyen cég életében?

Van egy teljesen új telephelyünk, amelynek a kialakítása során kifejezetten előtérbe helyeztük a környezetvédelmi szempontokat. Így szelektíven gyűjtjük a hulladékokat, a papírhulladékot pedig külön papírfeldolgozóba szállítjuk. A rengeteg csomagolás, amely a szállítások során a munkánkból adódik, vagy a raktározási folyamatok során keletkező hulladékok mind figyelembe vett tényezők. Érdekesség még, hogy az esővizet egy szikkasztóban gyűjtjük össze, nem pedig a csatornába engedjük. Nagyon igyekszünk szem előtt tartani a környezetvédelmet: a CO2-kibocsátással kapcsolatban minél modernebb járműveket használunk, amelyeknek az emissziós követelményeit elég komolyan veszik. Általában az autóparkunk elég fiatalnak mondható, nincs nagyon 5 évesnél idősebb gépjárművünk.

Egy jó logisztikai vezető mindig utolérhető?

Természetesen igen! Bár a családom nincsen oda ezért… De mivel az irodai háttértámogatás nem túl nagy (2-3 fő), muszáj mindig készen állni.



TUDTA?

A Tranoxy-med Kft. havonta több, mint húszezer laboratóriumi mintát szállít, 25 autóval, mintegy 130 000 km utat tesznek meg a sofőrök.

Vissza az érdekességek, aktualitásokhoz