A túl sok ülőmunkát végző nőknél (is) megnő az infarktus kockázata

A nők kardiovaszkuláris tünetei főként a menopauza után válnak egyre hangsúlyosabbá - habár a szív és érrendszeri betegségek kockázata mindenképpen növekszik az életkorral.


A természetes ösztrogén hormon szintjének csökkenése lehet a felelőse annak, hogy a nők menopauza után egyre többet ülnek. Ezért ajánlják az orvosok számukra a minél több mozgást, ami csökkenti a szívbetegség, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, megerősíti a csontokat, valamint javítja a mentális egészséget. A hormonszint csökkenés és ülési időtartam növekedésének kapcsolatát összegző tanulmány, amelyben főként ülőmunkát végző 102 spanyol származású és 416 nem spanyol származású nő viselkedését vizsgálták, az American Heart Association folyóiratban jelent meg.

A kutatók szerint, a változókor utolsó szakaszában azoknál a túlsúlyos vagy elhízott nőknél, akik a nap túlnyomó részében ülőmunkát végeznek, nagyobb a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata. Az ebben a korban lévő nőknél még a rendszeres testmozgás sem képes megakadályozni azokat a negatív egészségügyi hatásokat, amelyek a túl sok ülés miatt alakulhatnak ki.

Ez egyaránt igaz volt a kísérletben résztvevő spanyol és nem spanyol idős nőkre, bár a két csoport között volt némi különbség. A kutatók hordható aktivitásmonitorok segítségével mérték az ülő nők által ülve eltöltött összes időt és annak átlagos hosszát. A hosszabb ideig ülő nők laborértékei egyértelműen rosszabbak voltak, így a testtömeg-indexük (BMI), mind a derék kerületük, az éhgyomri vércukorszint értékük, az inzulinrezisztenciájuk és a triglicerid szintjük is.

Dr. Suzanne Steinbaum New York-i prevenciós kardiológus szerint mindez megerősíti azt a korábbi véleményt, hogy a sok ülőmunkát végzőknek gyakran fel kell állniuk és valamilyen fizikai tevékenységet kell végezniük, beleértve a tornát is. Érdekes, hogy a két csoport közül a spanyol származású nőknek valamivel jobbak voltak az eredményei, bár ők kevesebb időt töltöttek ülőmunkával és az átlagos „ülési idejük” is rövidebb volt. Másrészt, a teljes ülési idő és a BMI közötti kapcsolat erősebb volt a nem spanyol nők esetében. Mindez alátámasztja azoknak a korábban megjelent tanulmányoknak az ajánlását, amelyek szerint a sok ülőmunkát végzőknek körülbelül 30 percenként kellene felkelniük mozogni.

Steinbaum a mostani vizsgálat alapján azt javasolja, hogy ha valaki teheti, gyakorta szakítsa meg ülőmunkáját fel- és lefelé lépcsőzéssel. Mint fogalmazott, „a fizikai aktivitásnak ott kell lennie az életünkben és nem csak akkor, amikor tudatosan edzünk".




Forrás

https://www.healthline.com/health-news/what-women-over-50-should-know-about-sitting-and-heart-health



Vissza az érdekességek, aktualitásokhoz